EENZAAMHEID-VERLATENHEID-VERBINDING

Home / Bewustzijn / EENZAAMHEID-VERLATENHEID-VERBINDING

Iedereen voelt zich weleens eenzaam. Het onaangename gevoel van alleen zijn. ‘Met je ziel onder je arm lopen’. Behoefte aan contact. Je eenzaam voelen kan ook ‘aangenaam’ zijn, bewust tijd nemen, toelaten om dit te voelen kan zelfs helend zijn om dichter bij jezelf terug te komen als je veel of teveel indrukken hebt te verwerken. Vooral (hoog)gevoelige mensen kunnen hier baat bij hebben….net als ik.

Maar als eenzaam voelen te lang duurt, je geen contact kan maken met je hart, met anderen, het verdriet groter wordt, dan bestaat de kans dat je in de verlatenheid komt. Verlatenheid gaat een stuk dieper. Verlatenheid roept diepe angst op als je dit gevoel toelaat. Dit gevoel is ook niet iets waar je even een paar uurtjes induikt om op te laden en overprikkeling te verwerken. Verlatenheid gaat over het gevoel van alleen staan, er niet meer bij horen, een ultieme confrontatie met jezelf en de pijn over de ervaringen aangaan van de verlatenheid.

Verlatenheid kan je losscheuren van iedereen waardoor je ook het gevoel hebt dat er niemand meer is voor jou. Verlatenheid kan je richting depressie en in diepe wanhoop brengen. En in de depressie raken is niet de bedoeling. Wie verlatenheid tegen komt in zichzelf heeft een groot verlies geleden.

Verlatenheid gaat over Verbinding. Die je ooit bent kwijtgeraakt met jezelf, door ervaringen die je ooit hebt opgedaan. Of door het verlies van een dierbare waar je zo mee verweven was. Het leren doorvoelen van verlatenheid en door de angst heengaan, leidt naar het opnieuw kunnen maken van verbindingen. Opnieuw een verbinding aangaan met jezelf en het leven en met anderen.

EHBO tips: Als je in het gevoel van verlatenheid komt, zorg er dan voor dat je hier iemand van op de hoogte brengt. Vraag om tijdelijk iedere dag even contact te hebben, een telefoontje, appje, mail, zodat je niet in de afzondering geraakt. Sta toe dat een ander er voor jou wil zijn, die jou laat voelen dat je niet alleen bent.

Ook de natuur werkt helpend. Ga wandelen, je voeten voelen de grond tijdens het lopen wat emoties af laat voeren de aarde in, de natuur is er voor jou altijd en ieder moment. Ga desnoods met iemand samen wandelen.

Ga op een stoel of bank zitten of liggen. Sluit je ogen. Leg je linkerhand op je onderbuik en je rechterhand op je hartstreek en adem zachtjes naar je handen toe in en uit. Doe dit zo vaak als fijn voor je voelt. Dit is een zelfgevende liefdesademhaling.

Onderneem een creatieve activiteit. Teken, schilder, klei, zing, iedere creatieve uitingsvorm kan helpend zijn om je emoties te reguleren.

Houdt je tranen niet vast, huil en geef erkenning aan je gevoel.

Blijft het gevoel van verlatenheid vastzitten en voel je dat je er niet uitkomt, schakel dan iemand in die jou kan begeleiden om er doorheen te komen.

Related Posts