Ruimte maken voor nieuw evenwicht

Home / Bewustzijn / Ruimte maken voor nieuw evenwicht

Het is herfst, de bladeren kleuren mooi rood, geel en paars. Veel paddenstoelen kom ik tegen en ik geniet weer steeds meer. Ik voel me ook vitaler en de tijd die ik voor mijzelf heb ingebouwd vind ik fijn. Net was ik buiten in de bossen en kreeg ik zin om een blog te schrijven en met jullie te delen.

3 Weken geleden zit ik op een ochtend in een gesprek met mijn overgangsconsulente. We evalueren de afgelopen zomerperiode en ze merkt duidelijk vooruitgang. Ik klim uit mijn dal en de beslissingen die ik heb genomen doen mij goed. De homeopatische middelen die ik gebruik, het reduceren van stressfactoren, veel bewegen, aangepast voedingspatroon, het beter slapen, de ademhalingsoefeningen en mijn part-time time out geven mij de ruimte om een nieuw evenwicht te vinden. Op advies van de consulent tipt ze mij om de huisarts een soort APK te laten doen bij mij, waarin vele waardes worden gemeten in mijn bloed. Dit om te testen hoe je algemene gezondheidssituatie ervoor staat. Tijdens de overgang veranderd er nogal wat in je immuunsysteem, je organen en kunnen de veranderingen in je hormonen je hart en vaten een opdonder geven. Zo’n APK is een aanrader. Ik kreeg heel goed nieuws, mijn APK was super goed! Binnenkort nog een bezoekje aan de gynaecoloog voor een check-up van mijn baarmoeder, eierstokken en blaas en dan heb ik voor NU een uitgangssituatie waar ik mee verder kan.

Na dit goede nieuws vraagt de consulente mij te vertellen hoe mijn voorgaande 10 jaren van mijn overgang zijn verlopen. Ik ga terug in de tijd en begin op te sommen wat ik heb meegemaakt in die 10 jaar. “Wacht” zegt ze, “je noemt zojuist een heel reeks ingrijpende gebeurtenissen op en we zijn pas 5 jaar verder”. Ze vraagt of er nog meer komt. Ik knik. We gaan het visueel maken stelt ze voor. En ik begin te schrijven, gebeurtenis voor gebeurtenis. Ik schrijf ze allemaal op, zij kijkt mee en stelt zo nu en dan een vraag. Vervolgens vraagt ze mij om naast iedere gebeurtenis een gevoel op te schrijven. Daarna vraagt ze mij om een 3e kolom te maken en kort op te schrijven welke acties ik heb ondernomen om er mee te dealen, te verwerken, om te gaan. Ook die beschrijf ik.

In een uur tijd heb ik een overzicht van 10 jaar ingrijpende gebeurtenissen. Gebeurtenissen waar amper tijd en ruimte tussen zat om ze een voor een te kunnen verwerken. Met alles ben ik aan de slag geweest, maar niet alles is goed verwerkt. En dat wat niet goed verwerkt is heeft een duidelijke weerslag op mij gekregen afgelopen jaar. Sommige gebeurtenissen konden nog niet goed verwerkt worden, omdat ze traumatisch waren of omwille van de tijd en de omstandigheden waarin ik verkeerde. Maar ook omdat ik gewoon nog niet zover was om ze aan te gaan. Het is een confronterende lijst en schept duidelijkheid over wat ik mag gaan doen voor mijzelf. Ik heb er de kracht voor. Ik ben daarvoor toegerust. Ik ga dit niet alleen doen besluit ik. Wel zelf doen, maar niet alleen. Ik besluit om bijstand te vragen. Aan een creatief therapeut, een haptonoom en enkele mensen om mij heen. Dat ZELF doen hoort bij mij, nieuw is het patroon doorbreken van veel alleen te doen of weg te geven.

Ben je zelf op weg tijdens jouw Overgang? Hieronder een boekentip:

Het boek De Overgang als bron van kracht (nieuwe perspectieven en zingeving tijdens en na de overgang) auteur Christiane Northrop.

Dit boek gaat over de innerlijke ontwikkeling, het emotionele en spirituele leven van vrouwen, het natuurlijke moment om keuzes te maken en het leren maken van de juiste keuzes op het gebied van relaties, werk, voeding die bepalend is voor jouw geluk en behoud van je gezondheid in je tweede levensfase. Dit boek bevat ook veel praktische info op gebied van je geheugen, stemming, slaappatroon, hormonen, hormoontherapie en andere mogelijkheden. Seksualiteit, je vrouwelijke borsten en geslachtsorganen. Een uitgebreid en fijn leesbaar boek. Geschreven door een gynaecoloog met een holistische visie.

Tot de volgende keer! X

 

 

 

 

Related Posts